Video från Las Fallas, Alicante

Nu har jag äntligen lyckats knåpa ihop en video från helgen. Av ren lathet så har vi inte laddat upp bilderna.. men nu får ni iaf se en video

Vi var alltså i Valencia på Las Fallas i helgen. Varje år har de den här karnevalen där de bygger figurer av ngn blandning av frigolit, trä, färg och plast, stora som små. Just den här var en av de största och var stort som ett hus! 

Skulpturerna symboliserar motgångarna som har varit under året, varje grupp som gör statyerna får ett visst ämne som de ska skildra. Så när de är färdiga visar de upp sina konstverk för folket och avslutar festivalen med att bränna upp sina problem, ta lärdom, lägga det bakom sig och gå vidare. Tyvärr förstod jag aldrig vad den här sjungande kvinnan symboliserade men...

Som ni ser är videon väldigt kort och då började jag filma bara sekunderna efter att fyrverkerierna startade. Vi stod alltså och trängdes i 2 timmar för det där. Det var riktigt häftigt att se, men svanken och fötterna värkte efter all väntan!

Och värmen sen! Det var helt galet vilken hetta det var! Jag vet inte om det syns så bra, men så fort elden börjar ta fart så backar hela publikhavet, Malin och jag pressades bak säkert 20 meter in i en liten gränd och jag var helt övertygad om att mina ögonbryn hade bränts bort. Till höger kan ni se strålarna med vatten från brandmännen som övervakade hela kalaset och på sista bilden så ser ni hur litet själva området var där det brann!
Hur som helst, bilder kommer senare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0